به گزارش جویباران، افراد بسیاری هستند که صبح خود را با خوردن یک لیوان آب پرتقال شروع می‌کنند. اما به نقل از کرمانی شاید وقتی صبح با خواب آلودگی، لیوان آب پرتقال را سر می‌کشید به فکرتان نرسد که این آب پرتقال سرشار از قند است. پس صبح‌ها باید چه چیزی بنوشیم؟

 

انتخاب نوشیدنی مناسب صبحانه

 

مزایا: 

یک لیوان آب پرتقال ۱۱۰ کالری دارد و می‌تواند به اندازه نیاز کل روزتان ویتامین C. داشته باشد. آنتی اکسیدانی قدرتمند که می‌تواند پوستتان را در برابر نور خورشید و مغزتان را از آلودگی‌های محیطی محافظت کند.

معایب:

مصرف مقدار زیادی آب پرتقال می‌تواند به مینای دندان، آسیب وارد کند. تحقیقات نشان داده افرادی که پنج روز به صورت متوالی از آب پرتقال استفاده می‌کنند، سختی مینای دندانشان تا ۸۴ درصد کاهش می‌یابد. دیگر آب میوه‌ها نیز می‌توانند همین تاثیر را داشته باشند. ما آب پرتقال را انتخاب کردیم، چون یکی از محبوب‌ترین آب میوه‌ها است. اما بسیاری از آب میوه ها، PH کمتر از ۴ دارند تا از رشد باکتری‌ها پیشگیری کنند. بدتر از این مواد، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشابه‌ها هستند.

از دیدگاه محیط زیستی نیز آب پرتقال آنقدر‌ها سبز نیست. اگر از آب میوه‌های بسته بندی شده استفاده می‌کنید، باید این را بدانید که آن محصول مسیر زیادی را پیموده تا به دست شما برسد. نمی‌خواهیم بگوییم جا به جایی و حمل و نقل آن‌ها است که به محیط زیست آسیب می‌رساند، بلکه مشکل از نحوه پرورش پرتقال است که با انواع کود‌های مصنوعی و آفت کش‌ها بار آمده است.

انتخاب بعدی: شیر

مزایا:

یک لیوان شیر ۲ درصد چرب، حاوی ۲۰ درصد از پروتئین مورد نیاز شما در طول روز و همچنین یک سوم نیازتان به کلسیم است. بعلاوه تحقیقات اخیر نشان داده افرادی که صبح‌ها شیر می‌نوشند، هنگام نهار کمتر دچار پرخوری می‌شوند. دلیلش هم طبیعت سیر کننده پروتئین و کلسیم است که به تنظیم هورمون‌های گرسنگی کمک می‌کند.

معایب:

ایراد خاصی نمی‌توان به شیر گرفت و فقط بحث مسمومیت و سالم بودن شیر مطرح است. بسیاری از افراد توجهی به تاریخ شیری که مصرف می‌کنند ندارند در حالی که مسمومیت با شیر یکی از بدترین انواع مسمومیت است. در صورتی که شک دارید شیر فاسد شده یا خیر بهترین و ساده‌ترین راه جوشاندن آن است. همچنین سعی کنید تا جای ممکن از شیر کامل استفاده کنید تا از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید.

کدامیک بهتر است؟

از شیر استفاده کنید: شیر برای دندان‌هایتان بهتر است، چون حاوی کلسیم است و به بازسازی مینای دندان کمک می‌کند. اگر بتوانید از شیر‌های ارگانیک استفاده کنید که خیلی بهتر می‌شود، چون می‌توانید مانند آب پرتقال به بدن آنتی اکسیدان هم برسانید. آنتی اکسیدان‌های مختلفی در شیر ارگانیک وجود دارد که از پوست گرفته تا سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند.

اگر دوست ندارید آب پرتقال صبحگاهی خود را کنار بگذارید، مجبور نیستید به کلی از آب میوه صرف نظر کنید. هنگام نوشیدن این گونه نوشیدنی‌ها سعی کنید سریع آن‌ها را ببلیعد و مدت زمان تماسشان با دندان‌ها را به حداقل برسانید. یکی دیگر از دلایلی که توصیه می‌شود شیر بنوشید نیز همین است.

همچنین بعد از نوشیدن آب میوه، نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشابه حتما دهان خود را با آب بشویید، اما مسواک نزنید. اگر بلافاصله بعد از نوشیدن چنین مواردی، مسواک بزنید در واقع مینای نرم شده دندان را نیز از بین خواهید برد. حداقل نیم ساعت منتظر بمانید و اجازه دهید بزاق دهان به هیدراته کردن مینای دندان کمک کند.