به گزارش جویباران، حال که نمی‌توانیم خود را از آلودگی دور نگه داریم، برخی استدلال می‌کنند که مثل هر چیز دیگری، اگر بدن قوی و سالم باشد بهتر می‌تواند عوارض آلودگی هوا را کم و سموم را بهتر دفع کند. در این نوشتار به نقل از بازده با ما هرماه باشید تا طرز تهیه سالاد مخصوص روز‌هایی که هوا آلوده است را یاد بگیرید.

 

سالاد ضد دود میل کنید

از این رو برخی توصیه می‌کنند برای کاهش زیان آلودگی هوا، چیز‌هایی بخوریم که تصور می‌شود میزان سموم و در نتیجه التهاب مخاط دستگاه تنفسی را کاهش و دفع ان‌ها را افزایش دهند، تا حد امکان مضرات آلودگی را برای قلب و ریه کم کنند و مانع روشن شدن ژن‌های معیوب شوند.

در تحقیقات محدودی که در این زمینه انجام شده شواهدی به دست آمده که روغن ماهی (امگا سه)، عصاره جوانه بروکلی (broccoli sprout)، ویتامین ب، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های دیگر ممکن است در کاهش مضرات آلودگی هوا موثر باشند. هیچ‌یک از این تحقیقات قطعی نیستند. اما حال که گریزی از آلودگی هوا نداریم، شاید یک تغذیه سالم و متعادل بهترین کمک را به بدن کند تا سموم را خنثی یا دفع کند و التهاب را کاهش دهد. برخی تحقیقات محدود هم نشان داده‌اند که شاید رژیم مدیترانه‌ای برای کاهش آثار زیان‌بار آلودگی هوا سودمند باشد، البته تحقیقات وسیعتری این رژیم را یکی از سالمترین رژیم‌ها بخصوص برای قلب می‌دانند.

حتی اگر هیچ خوردنی و آشامیدنی عوارض آلودگی هوا را کاهش ندهد، تغذیه سالم و متعادل حداقل باعث بهتر شدن عملکرد بدن می‌شود و اگر نفع نداشته باشد ضرری هم ندارد؛ بنابراین به آن‌ها که نگران زیان آلودگی هوا هستند و سعی کرده‌اند کمتر از خانه بیرون بروند، پیشنهاد تهیه یک سالاد ساده و ارزان را می‌کنیم که هم سرگرمی باشد هم یک غذای سالم و متعادل که ضمن رساندن مواد ضروری به بدن، تازه باشد، بیشتر گیاهی باشد و نیاز به پخت و پز نداشته باشد که ممکن است به آلودگی هوای خانه اضافه کند. علاوه بر این، از آنجا که آلودگی هوا به قلب فشار وارد می‌کند بنابراین شاید بد نباشد در حین آلودگی هوا (البته بهتر است همیشه این کار بکنیم) غذای چرب نخوریم که باعث افزایش کلسترول و تری گلیسرید شود.

مواد غذایی که می‌توانید در نظر بگیرید:

بروکلی یا جوانه بروکلی (سه تا پنج روزه): ویتامین ث،‌ای و آ، بتا کاروتن، اسید فولیک، کلسیم و آنتی اکسیدان‌های دیگر از جمله سولوفورافان)
گل کلم به عنوان جایگزین بروکلی (ارزانتر است و در دسترس): ویتامین ث، کا، ب. و سولفارافان
دانه کتان: امگا سه
هویج: بتا کاروتن
اسفناج: اسید فولیک، ویتامین ای، بتا کاروتن، لوتئین
کاهو: بتا کاروتن، لوتئین
بادام (ویتامین ای) یا گردو (امگا سه)
ماهی تن (سمن یا آنطور که در ایران معروف است سالمون، ماهی خال خالی و ساردین بعنوان جایگزین): امگا سه، ویتامین د. اگر از کنسرو تن استفاده می‌کنید، حتما از تن در آب استفاده کنید نه تن در روغن.
مرکبات: ویتامین ث. تخم مرغ: انواع ویتامین ب، ویتامین د. جعفری یا گشنیز: بتا کاروتن
سیب زمینی: ویتامین ب. ۶، ویتامین ث، اسید پانتوتنیک
گوجه فرنگی: لیکوپن
روغن زیتون: ویتامین‌ای
انواع لوبیا: پروتئین، فیبر، آهن، انواع ویتامین

این غذایی ساده، سالم و متعادل است که در زمان کمی آماده می‌شود.

مواد لازم (برای چهار نفر)

۳۰۰ گرم لوببای سبز (می‌توانید با نیم کیلو بروکلی یا گل کلم جایگزین یا به آن اضافه کنید)
نیم کیلو سیب‌زمینی
یک کاهو (یا ۲۰۰ گرم برگ ریز اسنفناج)
۲۵۰ گرم گوجه گیلاسی یا دو گوجه فرنگی متوسط
چهار تخم مرغ
دو قوطی ماهی تن در آب (می‌توانید با ماهی دیگری مانند سمن یا ساردین جایگزین کنید).
چند شاخه جعفری یا گشنیز خرد شده
نصف پیاز متوسط قرمز
لیمو ترش یک عدد
کمی ماست
روغن زیتون

طرز تهیه سالاد 

لویبا سبز یا بروکلی را بپزید (ترجیحا نگذارید که کاملا پخته و نرم شود)
سیب‌زمینی و تخم مرغ‌ها را بپزید و بگذارید سرد شود، سیب‌زمینی و تخم مرغ‌ها را چهار قاچ کنید.
به کاهو یا اسفناج مواد بالا و گوجه‌های چهار قاچ شده را اضافه کنید.
ماهی تن و جعفری یا گشنیز را اضافه کنید. ا. می‌توانید به سالادتان تخم کتان٬ گردو یا بادام اضافه کنید.

طرز تهیه سس سالاد

چهار-پنج قاشق غذاخوری ماست را با یک لیموترش متوسط٬ روغن زیتون، یک قاشق مرباخوری سس خردل و سیر رنده شده مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.